درحال بارگذاری...

نقش و علائم کمبود کلسیم در گیاه

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

نقش و علائم کمبود کلسیم در گیاه


نقش و علائم کمبود کلسیم در گیاه

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است


از آنجایی که کلسیم در گیاه، غیر متحرک است و قادر به جابجایی از برگ‌های مسن به نقاط رشد نیست، کمبود آن اغلب در برگ‌های جوان مشاهده می‌شود. عمده علائم کمبود کلسیم حتی در شرایط خاک‌های آهکی با مقدار کلسیم بالا نیز بروز می‌کند. علت کمبود کلسیم به رغم آهکی بودن خاک‌ها را می‌توان چنین بیان نمود که کلسیم به وسیله آوندهای چوبی حرکت می‌کند و در آوندهای آبکش به دلیل تثبیت در واکوئل، درشتی یون و نداشتن حامل انتقال نمی‌یابد، لذا کمبود آن در گیاه به وفور مشاهده می‌شود.

فعالیت آنزیم پلی‌گالاکتروناز و پکتین محلول، افزایش می‌یابد و در نهایت باعث قهوه‌ای شدن اندام زایشی می‌گردد.

پیچ خوردگی و سوختگی نوک برگ‌های جوان، سبز تیره شدن برگ‌های مسن، از بین رفتن استحکام بافت‌های گیاه، ایجاد عارضه لکه تلخ سیب و پوسیدگی گلگاه در گوجه فرنگی از علائم کمبود کلسیم و کاهش جذب پتاسیم و منیزیم از علائم بیش‌بود آن است.

بدلیل اینکه برگ‌های جوان و قسمت‌های بالایی گیاه علائم کمبود را نشان می‌دهد، محلول پاشی به وسیله "پهپاد کشاورزی سیرنگ" با استفاده از "کود  Ca 14%  سادونا" بهترین نتیجه را خواهد داشت.

 

 


نسیم نصیری، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


گیاه سادونا کود کلسیم پهپاد سم سمپاشی سیرنگ

این مطالب را هم بخوانید!

کوادکوپتر

البته، علاوه بر مزایایی که اشاره شد، کوادکوپترها دارای چالش‌ها و محدودیت‌هایی نیز هستند. برخی از این موارد عبارتند از: 1. محدودیت در زمان پرواز: باتری کوادکوپترها معمولاً محدودیت زمانی پرواز را تعیین می‌کند. این مسأله باعث می‌شود که زمان مفید پرواز و فعالیت کوادکوپترها محدود شود. 2. پایداری در...

ادامه مطلب »

مبارزه با علف های هرز باغ پرتق...

در شمال کشور به علت وجود رطوبت زیادتر ناشی از بارندگی، نسبت به جنوب کشور، هم تنوع علف­ های هرز بیشتر است و هم رشد آن ها سریع تر است. به همین دلیل باغ های پرتقال شمال را سالیانه 3 تا 4 بار علف تراشی می­ کنند. علف چینی با وسیله ­ای به نام 'درگر'، علف چین ماشینی و یا روتیواتور انجام می­ شود. نوبت اول ع...

ادامه مطلب »

مزایا و چالش‌ها در تولید محصول...

کشاورزی ارگانیک به عنوان یک رویکرد پایدار در تولید محصولات کشاورزی به دلیل مزایای زیست‌محیطی و تغذیه‌ای خود مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله به بررسی مزایا و چالش‌های کشاورزی ارگانیک در تولید محصولات پایدار می‌پردازد.

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116